TALRÄDSLA I SKOLAN

TALRÄDSLA I SKOLAN

"Tänk om de skrattar åt mig?"

Klassrumsmiljön kan för många kännas otrygg. Många elever vågar inte räcka upp handen, be om hjälp när de fastnat i matten eller hålla muntliga presentationer framför klassen. Detta grundar sig i att elever inte vågar visa sig sårbara och misslyckas framför varandra.

Om man inte vågar prata inför sina klasskamrater, hur ska man då våga berätta om det jobbigaste och svåraste när det kommer till känslor och psykisk ohälsa?

Genom vår utbildning skapar vi trygga och tillåtande klassrumsmiljöer där eleverna vågar.

Jag levde länge med rädslan för att kolla andra människor i ögonen, och trodde aldrig att jag skulle få vänner eller våga stå inför klassen.

- Tarek Arnaout
Steg 1. Teambuilding
För att våga visa sig sårbar i klassen krävs det tillit till varandra. Genom övningar i Teambuilding skapar vi en trygg miljö där eleverna vågar prata känslor och erfarenheter.
Steg 2. Avdramatisering
Att avdramatisera berättandet är viktigt för att det ska bli lättare. Genom teaterövningar får eleverna överdriva scenarion och improvisera fram berättelser, vilket underlättar stämningen och tillåter misslyckande. Här får de även öva på att förmedla känslor i syfte att bli bekanta med sina egna känslor.
Steg 3. Känslor
I syfte att göra deltagarna mer bekanta med sina egna känslor får de i en trygg miljö öva på att uttrycka känslor som sorg, ilska, kärlek och glädje.
Steg 4. Reflektion
I det sista steget får gruppen reflektera över bland annat misslyckanden, rädslor och motgångar samt vad de är stolta över. Här öppnar vi upp för djupa samtal om berättelser och erfarenheter.
Previous
Next

Skänk en gåva

Alla pengar går oavkortat till Covus verksamhet.
Swish: 123 303 02 69
Bankgiro: 5300 – 3232

Skänk en gåva

Alla pengar går oavkortat till Covus verksamhet.

Swish: 123 303 02 69
Bankgiro: 5300 – 3232

Copyright Covus 2020 © All rights Reserved.
×
×

Cart